PETYCJE
Z dniem 6 września 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2014 r. poz. 1195), określająca zasady składania i rozpatrywania petycji oraz sposób postepowania organów w sprawach dotyczących petycji.
Przedmiot petycji
Zgodnie z uregulowaniami ustawy o petycjach, przedmiotem petycji może być zadanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. O uznaniu pisma za petycję decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna.
Kto może złożyć petycję
Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów – w interesie: publicznym, podmiotu wnoszącego petycję albo podmiotu trzeciego, za jego zgodą.
W jakiej formie można wnieść petycję
Petycję składa się w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Petycja składana w formie pisemnej powinna być podpisana przez podmiot wnoszący petycję, a jeżeli podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów – przez osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycje.
Petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej może być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz powinna zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.
Co powinna zawierać petycja
Petycja powinna zawierać:
- Oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
- Wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycje oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grypa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkanie lub siedzibę każdego z tych podmiotów;
- Oznaczenie adresata petycji;
- Wskazanie przedmiotu petycji
Petycja składana w interesie podmiotu trzeciego zawiera także imię i nazwisko albo nazwę, miejsce zamieszkanie albo siedzibę oraz adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej tego podmiotu. Podmiot, o którym mowa powyżej wyraża zgodę na złożenie w jego interesie petycji w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zgoda jest dołączona do petycji. Petycja może zawierać zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycje lub urzędu go obsługującego danych osobowych podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu trzeciego – w przypadku, gdy petycja jest składana w interesie podmiotu trzeciego.
Uwaga!
Petycja zostanie pozostawiona bez rozpatrzenia w przypadku, gdy nie zawiera danych w zakresie:
- Oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz reprezentującą podmiot wnoszący petycję;
- Wskazanie miejsca zamieszkania albo siedzibę podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji, jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów.
Tryb rozpatrywania petycji przez Radę Miejską
Petycje do Rady Miejskiej można składać w Biurze Rady Miejskiej, ul. Obrońców Pokoju 21, pok. 16 lub na adres e-mail: biuro.rady@kolbuszowa.pl.
Petycja, która wpłynęła do Rady Miejskiej, Przewodniczący kieruje niezwłocznie do rozpatrzenia oraz do publikacji informacji (skanu) złożonej petycji na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej www.kolbuszowa.pl,
Informacja jest na bieżąco aktualizowana o dane dotyczące przebiegu postępowania, terminu i sposobu załatwia petycji.
Jeżeli Rada Miejska uzna, że przedmiot petycji nie mieści się w jej kompetencji, przekazuje ją właściwemu organowi władzy publicznej, zawiadamiając równocześnie o tym podmiot wnoszący petycję.
Rada Miejska zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Raz w roku do 30 czerwca na stronie internetowej Urzędu Miejskiego zamieszcza się zbiorczą informację o petycjach, które zostały rozpatrzone przez Radę Miejską w roku poprzednim.
Termin załatwienia petycji
Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia jej złożenia. W przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od podmiotu rozpatrującego petycję uniemożliwiających rozpatrzenie petycji we wskazanym terminie, termin ten ulega przedłużeniu, nie dłużej jednak niż o kolejne trzy miesiące. Postępowania w sprawie petycji kończy się zawiadomieniem podmiotu wnoszącego petycję o sposobie załatwienia wraz z uzasadnieniem – w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
Petycja wielokrotna
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach przewiduje również instytucję tzw. „petycji wielokrotnej”. W świetle uregulowań ww. ustawy, jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji przez podmiot właściwy do rozpatrzenia petycji składane są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, podmiotom właściwym do rozpatrzenia petycji może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji (petycja wielokrotna). W takim przypadku, na stronie internetowej podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji lub urzędu go obsługującego ogłasza się okres oczekiwania na dalsze petycje nie dłuższą niż 2 miesiące, licząc od dnia ogłoszenia. Termin rozpatrzenia petycji wielokrotnej liczy się od dnia upływu, o którym mowa powyżej.
W przypadku petycji wielokrotnej jej załatwienie jest ogłaszane na stronie internetowej podmiotu właściwego do rozpatrzenia petycji lub urzędu go obsługującego. Ogłoszenie to zastępuje zawiadomienie podmiotu wnoszącego petycję o sposobie jej załatwienia.
Informacja na temat rozpatrywania petycji kierowanych do Rady Miejskiej w Kolbuszowej
Lp.
|
Imię i Nazwisko lub nazwa podmiotu wnoszącego petycje (w przypadku wyrażenia zgody, o której mowa w art.4 ust.3 ustawy o petycjach)
|
Skan petycji
|
Przedmiot petycji
|
Data złożenia petycji
|
Przewidywany termin załatwienia sprawy
|
Zasięgane opinie
|
Informacja o sposobie załatwienia petycji
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
ZAŁĄCZNIKI:
|